dsc_0112-copy

Бъдни вечер е! (част I)

23 декември 2015

Традицията повелява цялото семейство да се събере около трапезата и да очаква настъпването на Коледа. На тази дата са започнали родилните мъки на Светата Божия майка Дева Мария и за това всички християни от съпричастност прекарват вечерта в пост и бдение. Не бива да се яде „блажно“ – т.е. продукти от животински произход, но трябва да има 7 постни ястия на масата.
Аз няма да ви занимавам с традиционните сърми и ошав, защото българката си ги знае тези рецепти и без мене, но за това пък, ще ви разведа по света и моите 7 предложения за Коледни храни нека да са една кулинарна разходка из континентите и храната на народите:

1. Вместо сърми – Виетнамски пролетни рулца
Приготвят се много лесно и може да ги „наготвите“ дори с децата – дъщеря ми много ги обича и се забавлява, докато ги „сглобяваме“ (на горната снимка). Трябват ви оризови листа – продават се в азиатските щандове на големите вериги магазини. Подгответе всички продукти предварително, защото ще ви се наложи да действате бързо. Хубавото е, че може да използвате всякакви зеленчуци – зеле, зелен, див или праз лук, соеви или други кълнове, моркови, авокадо, целина, червена или жълта чушка, краставица, не много узряло манго, бяла ряпа „Дайкон“, пресен магданоз – нарежете всичко на жулиени (тънички трески). Може да прибавите дори и по 1-2 сварени скариди на рулце, защото морските дарове – октоподи, миди, скариди (без риби) се считат за постна храна. Натопете оризовия лист за 30 сек в хладка, но не прекалено топла вода. После завийте за още 30-40 сек в мокра кухненска кърпа. Извадете внимателно от кърпата листа, за да не го разкъсате – трябва да е омекнал и прозрачен като оризова хартия. Сложете в средата му по малко от всички съставки и завийте на руло, като загънете краищата като пакет, да се получи „затворена пуричка“. Поднесете рулцата със следния сос: Смесете 1 к.ч. соев сос с 1 ч.л. ситно нарязана червена люта чушка (ако обичате люто), 1 ч.л. фиш сос, щипка захар, 1-2 с.л. оризов оцет (продава се също на азиатските щандове в големите вериги), 1 ч.л. сусамови семки, 1 ч.л. сусамово олио, 1 с.л. ситно нарязан див лук, половин ч.л. захар и пак по толкова – настърган джинджифил и счукан чесън.

malangafritters3

2. Фритуритас де маланга – или Пърженки от маланга
Не съм много сигурна под какво име се продава в българската търговска мрежа, но съм ги срещала в доста магазини. Из света е позната като „Таро“ или „Еддо“. В Куба това е празнично ястие. Мащехата ми ги правеше уникални по следната рецепта: Обелвате малангата и я настъргвате на едро ренде – трябва ви около 750 гр. Смесете я с 1 ч.л. сол, белтъка на 1 яйце, леко разбит на пяна, 1 ч.л. оцет или лимонов сок, 2 скилидки чесън, пресовани или скълцани и 1-2 с.л. ситно нарязан магданоз. Ако искате да спазвате стриктно постите, може да замените белтъка със смлян с пасатор банан или парче пъпеш – изпълняват същата „съединителна“ функция на белтъка. Направете „тесто-каша“ и оставете в хладилника да стегне няколко часа. Загребвате с лъжица от сместа и изсипете във врящо олио или фритюрник. Пържи се до златисто, поднасят се топли. Сос не ви е нужен, фритуритите и така са си вкусни.

IMG_6298

3. Вместо традиционния боб, ще ви предложа латиноамериканския му вариант – Аррос кон Гри или Кабайо байо, както е известен в Никарагуа
Сварете 2 ч.ч. черен боб в 2 литра леко подсолена вода. Когато бобът е готов, но не разкашкан (зърната трябва да останат цели), прецедете бульона и запазете черния боб отделно. Запържете 1 глава ситно нарязан лук, добавете и 1 червена чушка, също нарязана на дребно, добавете 2-3 скълцани скилидки чесън и прибавете 2 ч.ч. ориз. Когато оризът си промени цвета и стане като порцеланов, залейте с 3 ч.ч. от бобения бульон, разбъркайте и оставете да къкри на слаб огън, като похлупите тенджерката. Не отваряйте, нито бъркайте половин час. Изключете котлона и оставете без да отхлупвате още 30-40 мин. След това размесете внимателно с бобените зърна и поръсете със ситно нарязан пресен магданоз. Като гарнитура върви пържен банан.

(следва продължение)

текст: Мариела Нордел
снимки: inspiredmedotorg.wordpress.com, thingsmybellylikes.com, savoirfairelosplaceresdelpaladar.blogspot.bg

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)