Германци печелят Златния лъв на Биенале Венеция 2017 с Фауст /видео/

11 октомври 2017

Експозицията на Германия беше удостоена с главната награда на 57-мото Биенале на съвременното изкуство във Венеция за най-добър национален павилион, а немският художник Франц Ерхард Валтер получи „Златен лъв“ за проекта си в главната изложба „Да живее живото изкуство!“

Венеция

Венеция

Още по темата: Джардини – живописната градина край морето, събрала павилионите на Биенале Венеция 2017

 Viva Arte Viva(„Да живее изкуството“) бе мотото на 57-то издание на Венецианското биенале за 2017 с куратор Кристин Масел от Центъра „Помпиду“ в Париж. Ние In LIFE TV имахме удоволствието да се потопим в магията на световната Олимпиада по изкуство и ви направихме свидетели с нашите филми на най-вълнуващото от тазгодишното издание. Реализирахме го с подкрепата на SKY FOREST RESIDENS – първата зелена сграда на София.

Още по темата: Биенале Венеция 2017 – Арсенале

Тук най-голямата награда – Златен лъв за  национален павилион, бе присъдена на Германия за проекта „Фауст“ на Ане Имхоф. В годините след 1989 г., падането на Берлинската стена и обединението на Германия това им се случва вече за четвърти път – през 1993 г. Златен лъв печели Ханс Хааке (споделен с Нам Джун Пайк), през 2001 г. – Грегор Шнайдер и през 2011 г. – Кристоф Шлингензийф (посмъртно). За сравнение, в тези години Франция и САЩ имат „само“ по 2 златни лъва, Италия – 1, Англия , Испания, Русия, Австрия, Турция, Япония и Китай – нямат нито един, а това, разбира се, са държавите с имперско минало и актуални амбиции в света.

Още по темата: Деймиън Хърст Невероятни – артистът-милиардер приживе…

Джардини, Биенале Венеция 2017

Джардини, Биенале Венеция 2017

В павилиона на Германия става нещо друго, но със сходен ефект – алиенацията, страховете В настоящето (дори не ОТ бъдещето…), разделението на човеците на „такива“ и „онакива“, насилието, телесната и ментална несигурност в днешния свят – всичко това е в центъра на вниманието на блестящата инсталация-спектакъл „Фауст“ – наситена с ежедневни перформанси, драстични хореографски и композиционни решения, звук и въвлеченост на публиката.

Павилионът на Германия в Джардини, Биенале Венеция, построен по заповед на Хитлер

Павилионът на Германия в Джардини, Биенале Венеция, построен по заповед на Хитлер

Във „Фауст“ става дума за свободата и несвободата, а атмосферата вледенява. Актьорите не произнасят нито дума, но се придвижват под звуците на печална музика. Публиката ходи по стъкления под, който е повдигнат на около метър над пода на павилиона. Впечатлението, че надникваш в някакви тайни, мрачни подземия е подвеждащо – привилегията да си „отгоре“ и „над“ всичко е разрушена от прозрачността на пода, а ограничени в периметъра на движение са само зрителите защото актьорите се качват по стените или сядат на специално монтирани рафтове-конзоли, ходят по покрива на павилиона, „живеят“ и играят над и ПОД пода, където са в компанията на два добермана.

Живата инсталация на Германия на Биенале Венеция 2017

Живата инсталация на Германия на Биенале Венеция 2017

20120943_678314629034356_590268147_n
 
Самите актьори, млади атлетични хора, са облечени в характерен спортен код с разпознаваеми антинацистки (основната актриса Франциска Айгнер носи характерните бели гащета с червени ширити на футболния клуб „Байерн“ от Мюнхен, които са разпознаваем антифашистки знак) или садо-мазо атрибути. Стилистиката е преднамерено безполова, практична и четивна. Това са младежи, които прадставляват суб-културни общности; видът им, ако са в града, би внушавал старх, неразбиране, отхвърленост, агресия и подчертана сексуалност.
 20216983_678314602367692_1033675658_n
Ане Имхоф изследва границите на тялото и телесния контрол, наложен от социума. Договорът на Фауст тук се „осъществява“ с глобалния капитализъм – как можеш да останеш в суб-културата и да говориш със свой глас, без при това да се превърнеш в глобален бранд на известна модна къща? В архитектурната среда на павилиона, построен през 1938 г. по изричните инструкции на Хитлер и многократно подлаган на критика и трансформации от представените художници и архитекти, авторката разказва историята на сблъсък между различни светове. Интимният, телесен контакт на актьорите контрастира със студената архитектура и стъкления под, напомнящ или клиника, или клетка в зоологическа градина. Фигурите на актьорите понякога застиват в живи скулптури и пределна изразителност; катерят се по оградите или бягат по покрива; а друг път съвсем удобно „плюят“ на условностите и си полягат в нежна прегръдка, докато се галят между краката. Като че ли Ане Имхоф казва, че ако днес дяволът са яви пред Фауст с предложение, то няма да засяга душата, а тялото на учения.

MON_5505

MON_5507

За работата си в основната изложба „Златен лъв“ получи още един немски художник -Франц Ерхард Валтер, представител на течението процес-арт. В него се съчетават идеите на минималистичното изкуство с пърформанса. 

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)