сърцето

Днес е световния ден на сърцето

29 септември 2018

Днес отбелязваме Световния ден на сърцето по инициатива на Световната здравна организация (СЗО). Първоначално този ден се отбелязваше в последната неделя на месец септември, но от 2011 г. е възприета датата 29 септември.

Сърдечно-съдовите заболявания (ССЗ) са най-честата причина за преждевременна смърт. В здравния статус на населението над 90% от смъртните случаи в света и повече от 50% в Европа са резултат от тях. Нашата страна не прави изключение от негативната статистика и 65% от общата смъртност на населението се причинява от ССЗ, съобщават от РЗИ.

От Столичната регионална здравна инспекция дават някои съвети, за да подобрим здравето на сърцето си и целия организъм.

Препоръки за хранене за намаляване риска от сърдечно-съдови заболявания:

- Висока консумация на зеленчуци и плодове (минимум 400 г дневно);
- Увеличаване консумацията на пълнозърнест хляб, зърнени храни и бобови храни; млякото и млечните храни да са с ниска масленост
- Увеличаване консумацията на ядки (специално орехи) и семена;
- Употреба предимно на растителни масла, особено зехтин;
- Редовна консумация на риба, поне веднъж седмично;
- Намаляване консумацията на сол до 5 гр. дневно;
- Ограничаване консумацията на животински мазнини; хидрогенирани мазнини (маргарини) и храни, богати на холестерол (хайвер, животински мазнини, субпродукти);
- Консумиране предимно на домашно приготвена храна и избягване приема на полуфабрикати, захарни изделия, тестени храни и подсладени напитки;
- Редовно петкратно хранене, което включва закуска, обяд и вечеря и две подкрепителни закуски от плодове или зеленчуци с цел поддържане добро ниво на метаболизма. Да се избягва приема на голямо количество храна предимно вечер, което затруднява работата на стомашно-чревния тракт.

Няколко лесни начина да помогнете на сърцето си:

- Нужни са не по-малко от 8 часа сън на ден. Това помага за намаляване на кръвното налягане и засилва метаболизма;
- Редовните умерени физически натоварвания са в основата на профилактиката на ССЗ. Определената норма за физическа активност за зрели хора е следната: движение или спортуване 30 мин. дневно 5 пъти в седмицата. Не е задължително да е аеробика или фитнес, може да си направите просто разходка в парка, да се качите пеш по стълбите и да ограничите използването на градски транспорт за сметка на ходенето пеш;
- Намерете начин да се преборите със стреса (медитация, йога, хоби);
- Следете теглото и обиколката на талията. Поддържането на нормално телесно тегло и обиколка на талията под 80 см. за жените и под 90 см. за мъжете са особено важни в профилактиката на ССЗ;
- Не прекалявайте с алкохола, кафето и цигарите, като най-добре се откажете от вредните навици.

Редовните профилактични прегледи при личния лекар и своевременни консултации със специалисти (кардиолог, ендокринолог, диетолог, психолог) при необходимост и контрол на стойностите на артериалното кръвно налягане, кръвната захар и общия холестерол имат важна роля в ранното откриване на сърдечно-съдовите заболявания и тяхното лечение.

 

публикацията подготви: Силвия Аризанова
снимка: pixabay.com

 

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)