a48543998fbe08cbf6951d47c28ce01c

Ето размера на тол таксите:

15 ноември 2019

Всички тежкотоварни камиони с тегло между 3.5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за тол таксите, публикуван за обществено обсъждане от МРРБ.

Товарните автомобили с тегло между 3.5 и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези, покриващи най-високите еко стандарти – Евро V, Евро VI или EEV, ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър. Най-замърсяващите – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър.

Така например камион с маса между 3.5 т и 12 т и емисионен клас Евро V би платил за преминаване по маршрута София-Бургас 14.40 лв., за София – Варна – 16.11 лв., а за маршрута Варна-Бургас – 4.03 лв.
Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, придвижването му между София и Бургас ще струва 17.89 лв., а за София-Варна – 20.09 лв. Цената за пътя между Варна и Бургас ще е 5.05 лв.

А за най-масово разпространените тежкотоварни автомобили с тегло над 12 тона – ТИР с две оси, тол таксата за автомагистралите ще е между 11 и 22 ст. на километър в зависимост от емисионния си клас. Цената за ползване на второкласните и третокласните пътища ще е между 10 и 21 ст. на километър.
Всички шофьори на камиони с тегло над 12 тона и са с четири оси, ще плащат между 18 и 36 ст. на километър за всички автомагистрали. За движение по първокласните пътища цената е между 17 и 35 ст. на километър. Между 16 и 34 ст. пък е цената на километър за този вид камиони, които се движат по второкласните пътища.
Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистралите, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първокласните пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър.
От публикуваните тол такси се вижда, че цените за движение по републиканските пътища са доста по-ниски от първоначално обсъжданите. Припомняме, че през месец юли, по време на първото заседание на Консултативния съвет, бяха обсъждани тарифи в размер между 25 и 39 ст. на километър.

Освен размера на тол таксите, правителството драстично намали и прогнозните приходи от пускането на системата в експлоатация. В началото на месеца ресорният министър Петя Аврамова обяви, че новите очаквания на ведомството са постъпленията в държавния бюджет от пътни такси през 2020 г. да бъдат 746.3  млн. лв. годишно. От тол системата трябва да дойдат 450 млн. лв., а от електронни винетки – 296.3 млн. лв. Първоначално правителството се хвалеше, че ще се събират по 1.2 млрд. годишно.

Когато беше правена тази прогноза обаче правителството възнамеряваше да обхване много по-голяма част от пътната мрежа в страната, а планираните такси бяха в пъти по-големи от сега обявените.
Според обхвата на тол системата безплатни остават и 14 000 км от републиканската пътна мрежа, възлизаща на общо около 20 000 км. В момента за преминаването по нея товарните автомобили над 3.5 т. са длъжни да купуват е-винетка. Безплатни остават също и 20 000 км общински пътища.

Компенсаторните такси за камионите между 3.5 и 12 тона ще е в размер на 150 лв., а за камионите над 12 т. с две до три оси – 450 лв. За тежкотоварните превозни средства над 12 т с четири и повече оси таксата ще е 750 лв., а за автобусите – 150 лв.

 

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)