Житейският карнавал, наречен „киното на Федерико Фелини“

20 януари 2016

“Щастието просто е временно състояние, което предшества нещастието. За наше щастие, това работи и по обратния начин. Но всичко е част от карнавала, нали така?! За неповторимия Фелини, карнавалът наречен “живот” започва на 20 януари 1920-та в италианския град Римини. Когато е на 17, той решава да се занимава с карикатура и писане на скечове и през 1938 година заминава за Флоренция, където публикува първата си карикатура в седмичника „420“. През юли същата година завършва средното си образование след поправителен изпит по военно обучение.

FELLINI - VISCONTI, DUEL A L'ITALIENNE

По време на Втората световна война Фелини работи като сценарист за радио програмата „Cico e Pallina“. Там участва актрисата Жулиета Мазина, която по-късно става негова съпруга и муза. През 1944 г. среща режисьора Роберто Роселини, който го взима в сценарния екип за „Рим – открит град“, считан за базов за Италианския неореализъм. През 1943 г. Фелини и Жулиета Мазина се женят.

La-Dolce-Vita

Зад гърба си Фелини има 25 филма, 12 номинации за „Оскар“, а няколко негови филма печелят заветната статуетка за чуждоезичен филм. Именно за оскарите Фелини казва: „В митологията на киното „Оскар“-ът е най-голямата награда. Безспорно обаче, големият му пробив е сатиричната комедия „Сладък живот“ (La Dolce Vita), макар и за нея да се сдобива единствено с отличието за костюми от Академията. За сметка на това обаче, печели с лентата „Златната палма“ в Кан и разбунва духовете до небесата.

kinopoisk.ru

Нелицеприятният екранен портрет на римската буржоазия по това време, пресъздаден от блестящия Марчело Мастрояни в компанията на убийствено красивата Анита Екберг, буквално съсипва обществото.  С La Dolce Vita се ражда и стилът „Фелини“, който дори и толкова години след смъртта му все още е неповторим връх за по-голямата част от лицата на днешното филмово поколение. Трудно е да бъде описан, затова може би най-точното определение е с онази прочута фраза „това не е творец за разбиране, това е творец за преживяване“.  

Затова и филмите му са по-скоро усещане за сетивата и са най-високо оценявани именно от естетите в киното. В тях непрестанно присъствие са клоунските усмивки и печални гримаси, които винаги символизират нещо различно – от окарикатурения образ на обществото до психологическите събития в детството, които са ни формирали като личности. Не са случайни и изказванията му: „Винаги режисирам един и същи филм. Просто не мога да ги разгранича“ и „единствените граници на човешкото същество са границите на неговото въображение“.

images

Авторският му почерк превръща киното действително в това, което е на хартия – „седмото изкуство“.   Днес Федерико Фелини е сред онези икони в историята на големия екран, без които киното действително никога нямаше да е същото.  И ако трябва да завършим тази статия по един-единствен начин, то това ще е чрез неговите собствени думи – „най-важната истина за живота се крие в извода му, че „Съществуваш единствено чрез това, което правиш“!

Снимки: Kinopoisk.ru

 

 

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)