bbbbb

За Густав Климт и за най-романтичната картина на всички времена

14 юли 2019

Густав Климт е австрийски художник символист, основател на школата в изобразителното изкуство, известна като Виенски сецесион. Той е роден на 14 юли 1862 г. във виенското предградие Баумгартен. Густав най-напред се учи от баща си, а през 1876 г. постъпва във Виенското художествено-занаятчийско училище при Австрийския музей на изкуствата и промишлеността. Климт става през 1897 г. един от основателите и президент на Виенския сецесион и сп. Ver Sacrum („Свещена пролет“), издавано от групата, в която членува до 1908 г. Неин символ е Атина Палада – символ на мъдростта и изкуството. От началото на 1890-те години Климт ежегодно почива заедно със семейство Фльоге на езерото Атерзее, където създава много пейзажи.

През 1894 г. известният художник получава поръчка – три картини за украса на тавана в главната сграда на Виенския университет. „Философия“, „Медицина“ и „Правосъдие“ са завършени към 1900 г., но остро са критикувани заради тематиката, определяна като порнографска. По тази причина творбите никога не са поставени на мястото, за което са предназначени. Това е и последната обществена поръчка, която художникът приема. И трите работи по-късно са унищожени от СС през май 1945 г.

Густав Климт / снимка: wikimedia.org

Густав Климт отново разбунва общественото мнение с картината „Голата истина“ (1899). Специално за 14-ата изложба на сецесиона през 1902 г. художникът завършва фриза за Бетовен, който никога повече не е показван до 1986 г.

„Златният период“ в творчеството на Климт е белязан от позитивната реакция на критиката и е най-успешният за художника. Названието произхожда от позлатата, използвана в много от работите му, от „Дворецът на Атина“ (1898) и „Юдит“ (1901) до най-известната от този период – „Целувката“ (1907 – 1908).

Жената в злато, Климт

Жената в злато, Климт

Изкуството на Густав Климт е смятано за олицетворение на времето, в което се зараждат основите на модернизма. Неговите творби отразяват натрупания от изкуството и науката опит в преломния период, на границата между XIX и XX в. През 1900 г., във Виена, високата култура се концентрира във всички сфери на изкуството. В литературата, изобразителното изкуство, архитектурата и музиката, новата естетика навлиза в поразителни мащаби и с набивало темпо.
Драматичните промени на границата между столетията се отразява и върху обществените структури. Това личи особено ясно в изключителните женски портрети, които рисува Климт. Неговите модели излъчват непозната досега увереност и самочувствие, които стават характерен белег на буржоазията в началото на миналия век.

Gustav_Klimt_016

Gustav_Klimt_016

Често повтарящите се елементи на златото имат различно значение в творбите на Климт. В началото той го използва, за да подчертае сакралното магическо свойство на някои предмети, по-късно оцветява одеждите на своите фатални и силни жени в злато – това засилва тяхното внушение. Но дори и по време на „златния си период“, Климт оставя златото да доминира само там, където интерпретира съдбата на мъжа. Кулминация на този период е картината „Целувката“ (1907-08 г.) Доскоро доминиращата жена в творбите му е вече в подчинение на мъжа. Отдава му се, тя потрепва чувствено през свободно падащите гънки на дрехата. Модели за тази картина са самият Климт, обгърнал здраво своята любима Емилие Фльоге.

Дворецът Белведере във Виена, където се съхранява Целувката на Климт

Дворецът Белведере във Виена, където се съхранява Целувката на Климт

В картината „Целувката“, която се счита за едно от най-добрите произведения на модернизма, Климт успява да предаде деликатната, неуловима граница между духа и материята, между физическата възбуда и душевния трепет, между предстоящото и необратимото. В нея художникът обединява външното и вътрешното: златото и среброто, а ярките орнаменти пък ни позволяват да усетим цялото богатство от вътрешни преживявания и чувства, които преизпълват влюбените. „Целувката“ е картина, която пресъздава насладата от мига от вечността.

Именно тя е обявена за „най-романтична картина“ от посетителите на популярната в Интернет пространството художествена галерия overstockArt.com. На второ място е класирана картината „Танц в града“ от Пиер-Огюст Реноар, а на трето – „Любовниците“ от Пабло Пикасо. Другите художници в първата десетка са Марк Шагал, Анри Матис и Винсент Ван Гог. Посетителите на онлайн галерията са влизали над 3 милиона пъти в репродукции преди да гласуват. „Целувката“ е била посочена от 37 на сто от тях, а картината на Реноар – от 25%. В десетката има и още една картина на Климт – „Прегръдката“, която е на шесто място. 

Днес „най-романтична картина“ е изключителен символ на Виена.

 

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)