Изкуствен интелект създава парфюми (видео)

01 ноември 2018

Какво ще стане, ако изкуственият интелект може да се „научи“ да проектира нови аромати? С този въпрос се е заел екип на IBM Research заедно със Symrise – един от големите световни производители на парфюми. Заедно, те са създали система с изкуствен интелект (AI), която може да „учи“ за формулите на парфюмите, за суровините, да „разбира“ исторически данни за успеха на някои формули и да анализира индустриалните тенденции, съобщава TechNews.bg.

Вижте още: 6 емблематични дами и техните любими парфюми

Въз основа на предишни изследвания на IBM, използващи AI за намиране на съответствия между аромати и създаване на рецепти, както и на новия изкуствен интелект на IBM Research, е създадена „Филира“ (Philyra) – система, която използва нови и усъвършенствани алгоритми за машинно самообучение, за да пресее стотици хиляди формули и хиляди суровини, помагайки да се идентифицират определени тертипи и възможни нови комбинации.

„Филира“ може да създава изцяло нови ароматни формули, като изследва целия пейзаж от благоуханни комбинации, за да открие белите пространства на световния парфюмериен пазар. Работата на IBM със Symrise обхваща три от бизнес-звената в компанията: „изящни аромати“, „домашна грижа“ и „грижа за красотата“. Основният фокус обаче е върху изящните аромати.

снимка: pixabay.com

снимка: pixabay.com

Създаването на фин аромат е въпрос и на изкуство, и на наука. То изисква прецизност, тъй като дори най-малката промяна в количеството може да направи сензация – или да провали формулата. Затова екипът използва подход, основан на задълбочен анализ на данни, разчитайки на данните за стотици хиляди ароматични формули, семейства от ухания (напр. плодови или цветни), суровини за миризми и историческа информация за успешните парфюми.

С това богатство от данни „Филира“ използва машинно самообучение за генериране на нови комбинации от ароматични формули, които отговарят на конкретните дизайнерски цели – например, създаване на уникален аромат за бразилските младежи.

Когато става въпрос за проектиране на парфюми, да е нов ароматът е особено важно. „Филира“ пък е способна да идентифицира аромати, които са близки до миризмите на съществуващи вече уханни формули. Колкото по-голяма е разликата даден аромат и подобните нему, толкова по-новаторски е парфюмът.

снимка: pixabay.com

снимка: pixabay.com

Symrise вече е използвала „Филира“ за проектиране на два парфюма, които по план ще бъдат пуснати на пазара в средата на 2019 г. Те са за „O Boticário“ – една от най-големите глобални компании за продукти красота. Като част от процеса на разработване първоначалните формули, предложени от системата, са променени от майстор-парфюмерист, за да подчертаят определена нотка и да подобрят това колко дълго трае формулата върху кожата.

Разбирането от страна на „Филира“ за предпочитанията на потребителите позволява на парфюмеристите на Symrise да се съсредоточат върху усъвършенстването на крайните парфюми, вместо да прекарват времето си в търсене на нови комбинации от аромати.

По-дългосрочната цел на Symrise е да въведе тази технология сред своите главни парфюмеристи по целия свят. Самата машина за изкуствен интелект пък може да се приложи и в други видове приложения за проектиране на фини химически формули – например, за потребителски продукти като шампоан или перилен препарат, както и за промишлени продукти като лепила, смазочни материали или строителни материали.

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)