Travel-Accessories-2560x1055

Какви са нашите права по време на пътуване? (част II)

16 август 2017

В сезона на ваканциите все повече ние и членовете на семейството ни летят в различни посоки.Ето защо  потърсихме професионалните съвети и препоръки на адвокат Галина ПетроваПредставихме  ви някои от правата ни по време на пътуване, в ситуации на продадени билети в повече или анулиране на полет. Ето и продължението за останали възможни казуси и нашите възможности за защита на интересите ни.

При закъснение на полета

При закъснение от 2 часа при полети до 1500 км.или 3 часа при полети над 1500 км.в рамките на ЕС или на други полети между 1500 и 3500 км. и 4 часа за всички останали случаи, пасажерите имат право на:

- Храна и напитки в зависимост от продължителността на закъснението;
- Два безплатни телефонни разговора, две електрони писма или два факса;
- Приютяване в хотел, в случай, че е нужно;
- При закъснение над 5 часа засегнатите могат да се откажат от пътуването, като им се възстановява пълната цена на билетите при поискване;

При закъснение над 3 часа пътниците имат право на обезщетение в размер на:

  1. 250 евро при полети до 1500 км.
  2. 400 евро при полети от 1500 до 3500 км.
  3. 600 евро при полети на 3500 км.

Съгласно практиката на Съда на ЕС пътниците, пътуващи със свързани полети, трябва да бъдат обезщетявани, когато полетът им е достигнал крайния пункт на пристигане със закъснение от три часа или повече.Обстоятелството, че закъснението на първоначалния полет не превишава установените в правото на Съюза прагове за продължителност на закъснението, не се отразява върху правото на обезщетение.
Задължението за изплащане на обезщетение от страна на авиокомпанията отпада, когато закъснението е причинено от изключителни обстоятелства, като природни бедствия, терористичен акт и др. непреодолими обстоятелства. При отмяна на полет поради извънредни обстоятелства е възможно да няматe право на обезщетение, но превозвачът трябва да ви предложи избор между:

- Връщане на платената за билета сума (цялата или за частта, която не сте използвали);
- Алтернативен транспорт до вашата крайна дестинация възможно най-скоро;
- Промяна на резервацията за по-късна дата по ваш избор (ако има свободни места).

Дори при извънредни обстоятелства авиокомпаниите трябва да ви осигуряват помощ, когато е необходимо, докато чакате за алтернативен транспорт. Правото на Съюза не предвижда ограничение във времето или като размер на паричната сума на това задължение за полагане на грижа за пътниците (настаняване, храна, напитки).

При всички случаи авиокомпанията трябва да ви уведоми за вашите права и причините, поради които ви е отказан достъп на борда, полетът е отменен или има голямо закъснение (над 2 часа, но закъснението може да е до 4 часа при полети на разстояние над 3500 км). Опериращ въздушен превозвач, отказващ достъп на борда или отменящ полет,предоставя на всеки засегнат пътник писмено съобщение с формулирани правила за обезщетение и помощ,както и подробностите за връзка с национално определения орган,към който се отправят оплаквания  и жалби. Такова съобщение се предоставя на  всеки пътник, засегнат от закъснение най-малко два часа.

800px-BIAL_arrival_luggage_belt_3

 Как да поискате връщане на платената сума или обезщетение?

Изпратете формуляр на ЕС за жалба (можете да го изтеглите на български език от сайта на Европейската Комисия) до вашата авиокомпания и не забравяйте да запазите копие за себе си. Ако няма резултат или отговорът не ви удовлетворява, можете да подадете жалба до компетентния национален орган  в страната от ЕС, в която е станал инцидентът. Ако инцидентът е станал на летище извън ЕС, но при полет на компания от ЕС, можете да подадете жалба до компетентния национален орган  в страната от ЕС, до която сте пътували.

luggage

При проблеми с багажа
За разлика от закъсненията и отменените  полети, които се случват сравнително рядко, проблемите с личния багаж са обичайна практика, особено за ниско тарифните авиокомпании. Понякога става дума едва за счупени куфари, но често багажите не пристигат при собственика си в крайната точка на полета.

- При закъснение, повреждане и загубване на чекирания багаж, авиокомпанията е длъжна да заплати на пътника обезщетение в размер до 1300 евро;
- Точният размер на обезщетението се изчислява въз основа на стойността на багажа. За целта пътникът трябва да даде точно описание и стойност на предметите, които са били в него.Трябва да подадете искане за обезщетение в рамките на 7 дни от получаването на багажа (или 21 дни, ако сте получили багажа си със закъснение);
- Ако желаете да използвате други правни средства, трябва да го сторите в рамките на 2 години от датата на пристигане на багажа ви;
- Ако пътувате със скъпи вещи, възможно е – срещу такса – да получите право на обезщетение по-голямо от 1300 евро, като подадете предварително специална декларация до авиокомпанията най-късно, когато се регистрирате за полет. В такива случаи обаче е най-добре да си направите пътническа застраховка.Не съществува стандартен формуляр за специалната декларация. Авиокомпаниите сами решават какъв да е той.Полезно е да знаете,че съгласно решение на Съда на ЕС пътник може да поиска от авиокомпанията обезщетение за загуба на своите вещи и когато те се намират в багаж,регистриран на името на друг пътник от същия полет.Това се случва често,когато пътувате заедно- например със семейството си и за удобство пакетирате багажа си в общ куфар.

При фалит на авиокомпания

За съжаление при обявяване на фалит на авиокомпания, клиентите й нямат почти никакъв шанс да си възстановят парите, платени за билет, както и да получат обезщетение за пропуснати ползи и нанесени щети. В подобни случаи, ако сте закупили билетите с кредитната си карта или от туристическа агенция, имате шанс да се възползвате от техните застраховки и да си възстановите някаква част от парите.

текст: адвокат Галина Петрова

снимки: wikimedia timgarratt

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)