pexels-photo-70955

Какви са правата на пътниците при дублиране на места в самолета?

30 август 2017

„Mеждународно установените стандарти в авиосектора и приложимото законодателство за защита на потребителите позволява известно надвишаване на броя резервирани места (overbooking) на най-популярните маршрути, за да предостави възможност на повече пътници да пътуват и да избегне наличието на празни места, ако пътник не се появи“.

Така отговори на „Дневник“ „Уиз ер“ (Wizz Air), след като читател сигнализира, че вчера 23-ма души с билети за полета от София за Лондон са били оставени за по-късен полет.

Ето какви са правата на пътниците при пътуване, което тръгва, пристига или се извършва изцяло в рамките на Европейския съюз. В този смисъл ЕС включва и Гваделупа, Френска Гвиана, Мартиника, Реюнион, Майот, Сен-Мартен (Френски Антили), Азорските острови, Мадейра и Канарските острови, както и Исландия, Норвегия и Швейцария, уточняват от сайта „Вашата Европа“.

На гишето за регистрация на летището трябва ясно да е показано съобщение в печатен или електронен вид, което да информира за правата на пътниците в ЕС при пътуване със самолет.

Тази информация трябва да е показана и в офисите за регистрация на летището, както и онлайн. При отказан достъп на борда, отменен полет, закъснение от повече от 2 часа при заминаване или голямо закъснение при пристигане в крайната дестинация авиокомпанията, изпълняваща полета, трябва писмено да съобщи на пътниците правилата за компенсация и помощ.

Вижте още: Какви са нашите права по време на пътуване? (част I)

pexels-photo

Дублиране на места (overbooking)

Според европейските правила, ако пътникът се е представил навреме на гишето за регистрация с валидна резервация за полет и пътни документи и му бъде отказан достъп до борда поради дублиране на места или оперативни причини и ако не се е отказал доброволно от мястото си, има право на:

- компенсация (250 евро при разстояние 1500 км или по-малко; 400 евро при разстояние между 1500 и 3500 км; 600 евро при повече от 3500 км). Ако авиопревозвачът е предложил премаршрутиране и пътникът е достигнал крайната си дестинация със закъснение от 2, 3 или 4 часа, компенсацията може да бъде намалена с 50%.

- възстановяване на стойността на билетите, премаршрутиране или повторна резервация. Авиопревозвачът трябва да предложи еднократен избор между: възстановяване на стойността на билета и, ако пътникът има свързващ полет, връщане до летището на заминаване при най-ранна възможност ИЛИ премаршрутиране до крайната дестинация възможно най-скоро, ИЛИ премаршрутиране на по-късна дата по избор на пътника при сравними условия на транспорт при наличие на свободни места.

Щом изберете един от тези три варианта, вече нямате права по отношение на останалите два. Въпреки това въздушният превозвач може да е длъжен да предостави компенсация.

Ако авиопревозвачът не спази задължението си да предложи премаршрутиране или връщане при сравними условия на транспорт при най-ранна възможност, той трябва да възстанови разходите за билети.

Ако авиопревозвачът не предложи избор между възстановяване на разходите и премаршрутиране, а реши едностранно да върне сумата, платена за първоначалните билети, имате право на допълнително възстановяване на разликата в цената на новите билети (при сравними условия на транспорт). Ако сте резервирали отделно полет на отиване и полет на връщане с различни въздушни превозвачи и полетът на отиване бъде отменен, тогава се дължи възстановяване на сумата само за отменения полет.

Авиокомпаниите трябва да предложат и предоставят помощ безплатно, докато пътниците чакат, и да гарантират също, когато това е приложимо, че хората с увреждания и техните кучета водачи имат достъп до място за настаняване. Помощта, която следва да се предостави, включва: напитки, храна, настаняване (ако резервацията ви е променена така, че да пътувате на следващия ден), транспорт до мястото на настаняване и обратно до летището, 2 телефонни разговора, телекс, факс съобщения или електронни писма.

Ако не ви е предоставена помощ и вие сте платили за храна, напитки и т.н., авиопревозвачът следва да възстанови разходите ви, при условие че те са били необходими, разумни и подходящи. За тази цел трябва да пазите всички касови бележки. Имате право на помощ само докато чакате премаршрутиране при сравними условия на транспорт до крайната ви дестинация при най-ранна възможност или обратен полет.

При изключителни обстоятелства авиокомпанията може да реши да ограничи или откаже помощта, ако тя би причинила по-нататъшно закъснение за пътниците, чакащи алтернативен или закъсняващ полет.

Вижте още: Какви са нашите права по време на пътуване? (част II)

Кога може да бъде отказан достъп на борда?

Достъп на борда може да бъде отказан „по причини, свързани с безопасността, сигурността или здравето“ или ако пътникът няма необходимите документи за пътуване; ако не се използва полетът на отиване от резервация, която съдържа отиване и връщане; ако не са използвани други полети от резервация, която съдържа последователни полети; ако с пътника има и домашен любимец без необходимите документи.

При свързващите полети има две опции. Ако резервацията е една и за двата полета, пътникът има право на обезщетение. Ако обаче има два отделни билета за два последователни полета, първият от които е закъснял, авиопревозвачите не дължат компенсация. Обезщетение може да се търси от компанията, извършваща първия полет, ако той е закъснял над три часа.

снимки: pexels.com

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)