zx620y348_3060617

КЗК: Търговски диктат с монопола на бТВ и Нова ТВ

04 юли 2018

Преди няколко дни Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) публикува секторния си анализ за медийния пазар у нас, който й бе възложен като задача от Министерския съвет. Целта е регулация в бранша и законови изменения, които лансира през февруари лично премиерът Бойко Борисов. От документа става ясно, че проблемите в гилдията не са никак малко – от сив сектор, през концентрация на разпространението, до „търговски диктат“ на най-големите телевизии.

Проблемите в медийния сектор са изключително много. Като започнем от това, че дори няма дефиниция за медиен пазар, уредена в специален закон. Проблеми има и по отношение на кабелните оператори. Става въпрос за наличието на сив сектор – проблем, адресиран многократно до парламента и кабинета.  Масово кабелни оператори не подават верни данни за броя на своите абонати и съответно – за реализираните от тях приходи.  

Най-същественият извод, всъщност е стар – отчита се търговски диктат с монопола на двете най-гледани търговски телевизии – бТВ и Нова тв. 

„През последната година-две се наблюдава масово прекратяване на договори на двама от най-големите доставчици на телевизионно съдържание – БТВ и Нова ТВ и силовото налагане от тяхна страна на договори и цени“, посочват от КЗК.

Говори се за „упражняван от бТВ и Нова тв търговски диктат над кабелните оператори по отношение на цени, пакетиране, брой абонати и мониторинг“.

„бТВ и Нова изискват и налагат операторите да включват програмите им в своя основен пакет (пакетът от програми, който се приема от всички абонати на оператора и за който трябва да се абонират всички абонати преди да могат да получат каквито и да е други пакети или платени опции); налагат силово приемането на всичките им програми, без право на избор от страна на абоната; отказват да подпишат договор само за определени програми, които са най-предпочитани от потребителите“, сочи докладът.

Доверието в печатните издания също намалява, в резултат на липсата на независимо генерирани данни за тиражи и дистрибуция. Липсата на Одитно бюро по тиражите води до това, че единствените данни за тираж са тези, предоставени от самите издатели, а такива данни трудно могат да бъдат проверени и верифицирани.

„Разпределянето на суми от еврофондовете към определени медии е съпроводено с пълна липса на прозрачност. Така се гарантира благосклонното отразяване на дейността на правителството и прикриването на скандали“, отбелязват от организацията.

В заключение КЗК отправя следните препоръки:
- единна метрика за измерване на аудиторията;
- борба със сивия сектор;
- създаването на регистър, съдържащ информация относно крайните собственици на всички медии – тв, радио, печатни издания, онлайн новинарски издания, както и относно крайните собственици на разпространителите (дистрибуторите) на съответния вид медийно съдържание;
- всички допълнителни финансирания (извън установения начин на финансиране и/или бизнес модел) на участници на съответните пазари с публични средства, в т.ч. целеви средства по програми следва да се извършва при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия.

„Предвид гореизложеното, Комисията счита за необходимо да препоръча на компетентните държавни органи и на действащите браншови организации в сектора започване на задълбочена дискусия, целяща въвеждане на подходящи мерки, законодателни или под формата на саморегулация, с които да се преодолеят проблемите, съществуващи в сектора, и да се стимулира нормалната конкуренция“, посочват в заключение от Комисията.

данни:Клуб Z

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)