11062110_635622443206675_685097403923178779_n (1)

Кой увенча цар Самуил с унгарска корона?

12 юни 2015

„С интерес и с насмешка наблюдавам обществената „дискусия“ ЗА и ПРОТИВ паметника на цар Самуил в центъра на София. Кой ли не се изказа вече, какви ли не аргументи не се изложиха. Мнение дадоха и дежурните соросоиди, и маститите професори. Как гледал, ще му светят ли очите, защо му е наклонена главата, защо точно пред „Св. София“ и т. н.“, пише Георги Сенгалевич на личната си страница във Фейсбук, публикуваме текста му без редакторка намеса.

„Никой обаче не подходи обективно и научно към паметника, с оглед на историческата достоверност. В противен случай големият скандал, при това с международен отзвук, щеше да се завърти не около друго, а около короната, която скулпторът Александър Хайтов е поставил върху главата на средновековния български владетел. Защото там се мъдри в целия си блясък символът на унгарската държавност – Свещената корона на Св. Ищван, с която в продължение на 8 века са били короновани унгарските крале и австроунгарските императори.

Нелепото е, че тя представлява доработка на византийска женска корона, подарена на унгарския двор (вероятно за унгарската кралица) от византийския император Михаил VІІ Дука близо 7 десетилетия след смъртта на цар Самуил, към края на 11 век. Буди недоумение и друго – при положение, че цар Самуил е сред малкото средновековни български владетели, чиито гроб е известен, образът от паметника няма много общо с антропологичната възстановка на черепа, открит при разкопки в базиликата „Св. Ахилий“ на острова в Малкото Преспанско езеро.

11407266_10200837893905598_2180680626001440509_n

Короната на св. Ищван (Стефан), кръстителя на Унгария, е спомената дори в унгарската конституция

Явно Самуил не изглежда достатъчно героично, за да бъде себе си. Трябва да бъде „напудрен“, по думите на скулптора-патриот. Напомпан, нацепен и да гледа лошо със светещите си очи.

Самуил

Лицето на цар Самуил, реконструирано по черепа му в Института по антропология към БАН

А иначе в гроба е открита и скъпоценна пурпурна тъкан, върху която в медальони, извезани със златни нишки, са били изобразени папагали. Те обаче явно са счетени за недостатъчно „патриотични“ от скулптора, затова ги откриваме забутани в хастара на царското наметало. Вместо тях, върху гърдите на българския цар от паметника се мъдри огромен лъв в медальон, вдъхновен от каменен релеф от Стара Загора, който хронологически се отнася към периода на византийска власт над България, 11-12 век. Скиптърът с двойния кръст е допустим, но токата на колана е пълен кич.

Това, от гледна точка на един археолог-медиевист в мое лице, са скандалните моменти около паметника (може би има какво да се каже и за меча, но не съм специалист по средновековни оръжия). Иначе никак не е скандално в центъра на София да има монумент на един значим български държавник, още по-малко е неподходящо местоположението му точно срещу скулптурната група на ослепените Самуилови воини. Добре е обществената енергия да се насочи в друга посока – например защо гробът на цар Самуил е изоставен и пустеещ, докато в България шумно и с фанфари „честваме“ паметта му, леем паметници, правим конференции и издаваме сборници.“.

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)