11863506_658561484246104_6534820749869608890_n

Коледните пости започват от днес

15 ноември 2016

След Коледни заговезни от 15 ноември (до 24 декември включително) започват Рождественски пости или така наречените Коледни пости. Те са последните многодневни пости за годината. Коледните пости се наричат още Малка четиридесетница за разлика от Голямата четиридесетница – Великденските пости.

Утвърждаването на 40-дневния пост е свързано с 25 декември, на който се чества Рождеството на Господ Исус Христос. Това е станало сравнително късно – през 12-и век. Преди Коледа вярващите постят, за да се подготвят да посрещнат материализираното Божие слово – Божия син Исус Христос.

През Коледните пости не трябва да се ядат храни от животински произход – месо, мляко, сирене, яйца, кашкавал. Олио и вино може да се употребяват – без сряда и петък. Според духовници не е толкова важно да се спазва стриктно физическият пост, а човек трябва с делата си да покаже, че искрено се е разкаял за волните и неволните грехове, и да потърси опрощение. 40-дневният Рождественски пост често е наричан още „Четиридесетница на апостол Филип“, тъй като се празнува веднага след Деня на апостол Филип – 14 ноември.

Организмът ни има нужда от белтъчини, така че изключвайки месото и млечните продукти е нужно да ги заместим с такива от друг произход. Това са ястия с боб, леща, ориз (особено кафяв), булгур (пшеница), нахут, киноа, гъби, авокадо, всякакъв вид кълнове, соеви продукти – тофу, мляко, соева кайма и шницели, растителен кашкавал и сирене, сушени плодове, кълнове и пълнозърнести продукти. Добавете също ядки и семена в менюто си – фъстъци, орехи, лешници, бадеми, сусам, тиквено и слънчогледово семе и други

По време на Коледните пости е нужно да хапваме и повече плодове и зеленчуци, който да донесат на организма ценни витамини и минерали – не забравяйте да включите в менюто ябълки, портокали, киви. Сега е сезона на картофите, зелето, цвеклото, карфиола, броколите, морковите, спанака, праза, тиквата, все още има патладжани. Освен това можете да хапвате и грах, бамя, брюкселско зеле, царевица, боб, които могат да се намерят замразени в повечето магазини. Почти всички видове макаронени изделия са подходящи за пости. Все пак обърнете внимание на етикета, дали не е отбелязано наличието на яйца или други животински продукти. Зехтинът както знаете има свойствата да изчиства организма от натрупаните мазнини, така, че използването му ще спомогне още повече за прочистването на организма от токсините.

Ето и постите по дати:

15-22 ноември – спазва се строг пост

23 ноември-19 декември – позволено е вино, риба и морски дарове – с изключение на дните сряда и петък, когато пак се спазва строг пост.

20-24 декември – отново спазваме строг пост. В последната нощ отбелязваме Бъдни вечер.

25 декември – вече може да се блажи – т.е да похапнете месо и млечни продукти.

И нещо много важно! При тоталното отказване от храна могат да се появят значителни рискове за здравето – по време на такова постене организмът се стреми да покрие по някакъв начин потребностите си от белтъчини, затова започва да разгражда протеина в мускулите и те отслабват. От това може да бъде засегнат и сърдечният мускул, което е опасно за хора със сърдечни заболявания. Диабетици, раково болни, хора с хронични заболявания, бременни жени, възрастни и деца трябва да се откажат от Коледните пости. А и при здрави хора могат да възникнат проблеми при отслабена имунна система.

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)