Малкият принц за войната между цветята и овцете…

09 януари 2016

Класиката на Екзюпери от 1943 г.„Малкият принц“  е третата най-превеждана книга в света – на над 250 езика и диалекта и с повече от 140 милиона екземпляра продадени по целия свят. Творбата е адаптирана в почти всички форми на изкуството – включително за големия и малкия екран, за сцена, за радио, балет и опера. Но оставете това. Тя е моята книга. Не мога да преброя колко хиляди пъти съм я чела и също толкова пъти съм плакала на нея. И колко залези съм изгледала…. Дори всеки ден в ситуациите от забързания ми живот, се появява по някой цитат от „Малкият принц“ в мислите ми, за да се опитам да си обясня онези неща, които не спират да ме удивяват у „възрастните“. 

Ето защо, когато разбрах за поредното екранизиране на книгата леко се резервирах в отношението си. Книгата е много важна за мен и всяко „посегателство“ и опит за пресъздаване ме притеснява. Филмът тръгна  по кината във Франция на  юли 2015 г. В он-лайн пространството също се завъртя в края на лятото, а от повече от месец вече е и по родните кино екрани.  Ясно е за какво ще разказва лентата – един пилот се разбива със самолета си в пустинята и намира малко момче от далечна планета, което иска да му нарисуват овца и което обсебено от една роза, търси чувствата си. Но някак… не исках да гледам лентата, за да не си разваля вълшебните представи от книгата. 

bb7b7e1d7a681d5f9dbd6ffb5f8a676c

„… Ако кажете на възрастните: „Видях една хубава къща от розови тухли със здравец по прозорците и с гълъби на покрива“…те не могат да си представят тази къща. Трябва да им кажете: „Видях една къща, която струва сто хиляди франка“. Тогава възкликват: „Ах, Колко хубаво!“.  Та и с мен така. О, не! Не съм пораснала. Въпреки, че на моменти се чувствам доста възрастна. Просто наистина се страхувах да не е поредно разочарование от употребата на Великият ми Малък Принц.

И все пак малко статистика и информация, която ме впечетли, защото и аз като „големите“ обичам цифри:
първата френска пълнометражна анимационна лента; по проекта е работено 5 години;  бюджетът му е 80 милиона щатски долара; създаден с две различни анимационни техники и е в две версии – английска и френска. Интересно нали? Любопитството ми се изостри допълнително не толкова от режисьора Марк Озбърн, а от това, че цяло съзвездие актьори озвучава „Малкият принц“, сред които Флоранс Форести в ролята на майката/каква майка?/, Андре Дюсолие (пилотът), Гийом Галиен (змията), а Венсан Касел – лисицата! И за десерт – Марион Котияр озвучава розата. 

prince2-1024x433
Вече съм в кино салона след като разбрах, че лентата ще претендира и за Оскар…
Малкият принц винаги ме е удивлявал  с мъдростта си. А в тази лента това се случва и красиво. Историята на Екзюпери е пресъздадена  в няколко различни пласта.  Сюжетът се съсреточава върху безстрашно и любопитно момиченце, което живее под управлението на амбициите на майка си. След като се местят в друг квартал, момичето се запознава със съседа си – Авиатора, възрастен и дяволит ексцентрик. Скоро детето открива историята на Малкия Принц – за пилот, който се разбива в пустинята и там се запознава с момче от далечна планета. А тази история отвежда момичето и Авиатора заедно на невероятно пътешествие. Присъствието на два пласта е оригинално решението на режисьорът на лентата. Така той преплита два различните вида анимация. Добро решение. Защото така успява да постигне редица послания: от една страна непреходността на книгата, чрез съпоставка и актуалност със сюжети от днешния ден. От друга страна – анимацията за самата история на принца е базирана на оригиналните рисунки на Екзюпери с известна стилизация и така се е запазила цялата магия на Малкия Принц. И възприятията са ОК, защото никой не може по-добре да нарисува тази книга! Ето това най-много ми хареса във филма – не се посегна на възприятията ми и представите ми за образа на Малкия Принц, за цвета на лисицата или за розата…

Светът на момиченцето се развива с компютърно генерирани образи, докато историята на Малкия принц, както детето си я представя, е реализирана чрез стоп-моушън анимация (техника, при която се използват реални кукли, местени ръчно за всеки кадър). Мащабният проект на Озбърн се появява в годината, когато паднаха правата на наследниците на Антоан дьо Сент-Екзюпери върху „Малкият принц“. Това доведе до масово издаване на книгата, любима на милиони читатели по целия свят.

le_petite_prince_wallpaper_by_pureeyed

„...Една рисунка е добра, друга никак. Бъркам също и в ръста. Веднъж малкият принц е прекалено едър. Друг път прекалено дребен. Не съм сигурен също в цвета на дрехите му. Опитвам наслуки, ту така, ту иначе, да бъде горе-долу вярно. Ще се излъжа и в някои по-важни подробности. Трябва да ми простите. Моят приятел никога не обясняваше. Може би смяташе, че съм като него. Но за нещастие аз не мога да виждам овцете през сандъците. Може би съм донякъде като възрастните. Навярно остарявам....“. Този цитат мисля, че авторите са осъзнали и го отправят като послание. 

С една дума: хареса ми! Гледайте филма. С децата, непременно.
Само дето, така и пак не разбрах… „защо цветята имат бодли, след като те не им служат.   От милиони години цветята произвеждат бодли. От милиони години овцете въпреки това ядат цветята. И не е сериозно да искаш да разбереш защо цветята толкова се мъчат да си произвеждат бодли, които никога не служат за нищо? Не е важна тази война между овцете и цветята?“

Важна е… Но докато я има тази война между цветята и овцете ще те има и теб, Малък Принце!

текст: Валерия Симеонова

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)