Пеги Гугенхайм: Пристрастена към изкуството

21 февруари 2016

Когато чуете за първи път името „Пеги Гугенхайм“ вероятно всички ще се досетите за кого става дума, но малцина от вас ще са запознати отблизо с историята на тази необикновена и забележителна жена.

Не само защото говорим за една от най-атрактивните и ексцентрични дами на 20 век, но и защото ако можем въобще да определим някоя личност, като „изпреварила своето време и наложила почерка си върху развитието на съвременното изкуство“, то това ще е именно тя. Пеги Гугенхайм е онова дамско присъствие, дало началото на ерата на силните жени, защото почти винаги през живота си тя е била заобиколена от мъже и въпреки това се е откроявала сред тях както с личността си, така и с всичките си постижения.

pegi2

Пристрастена към изкуството още от най-ранна възраст, тя е тази, която организира в САЩ първата колективна изложба само на художнички, тя е тази, която открива за ценителите имена като Полак и Кандински (нейната галерия е първата, в която те излагат творбите си), а мечтата й да живее във Венеция и да има собствен музей, сбъдва още преди да навърши 30 години (днес къщата, в която е живяла, е един от трите най-посещавани музея в града). Една от легендарните й фрази е „Аз не съм колекционер на изкуство, аз самата съм музей“.

Не по-малко впечатляващ е и личният й живот, който сам по себе си звучи като сценарий за филм – родена в семейство, обединяващо богатствата на две популярни еврейски фамилий, тя е едва на 13, когато баща й загива на кораба „Титаник“. Семейството й е принудено да плати за мълчанието на любовницата му, която е пътувала с него и тъй като майка и няма и понятие от финанси, съвсем скоро те банкрутират.

peggy-guggenheim-opera-magazine-3

Вероятно това също е оказало влияние върху решението на Пеги да се бори за предстоящите си успехи. Съвсем сама, тя решава да замине за Европа, където се влюбва в скромния художник Лорънс Вейл и двамата скоро се озовават в най-бохемския град в света по това време – Париж, който бързо й става като родно място.

Превръща се в част от артистичния елит, опознавайки имена като Пикасо, Хемингуей, Аполинер, Кокто, Бретон и много др. Познанствата оказват влияние както върху любовта й към изкуството, така и върху тази към силния пол. „Мисля, че винаги съм била един вид нимфоманка“, признава Гугенхайм и историята доказва това й твърдение. Докато в колекцията й с произведения на изкуството влизат изключителни творби, то същото може да се каже и за колекцията й от мъже – бурният й любовен живот включва афери с Макс Ернст, Марсел Дюшан, Константин Бранкузи, Самюел Бекет.. „Започнах и двете с относително скромни екземпляри и ги увенчах с шедьоври.“, шегува се тя в автобиографията си Out of This Century: Confessions of an Art Addict.

peggyguggenheim1-1600x900-c-default

Очаквано, тази невероятна история бързо намира реализация и на големия екран. С екранизацията се заема Лиса Имордино Врийланд – същата Лиса, прочула се с работата си над популярния документален филм The Eye Has to Travel, посветен на модната икона Даяна Врийланд (легендарния моден редактор на американските Vogue и Harper’s Bazaar). Успехът на проекта налага режисьорката като ценител, умеещ да разказва истории и логично тя решава да се заеме със създаването на още една биографична лента – тази за сънародничката си Пеги Гугенхайм.

peggy_museum

Улеснена от факта, че американската галеристка, меценат и колекционер на изкуството е и племенница на Соломон Гугенхайм (основателят на американския музей за съвременни изкуства), „вратите пред нея бързо се отварят“ и тя намира съдействие от филмовото студио Submarine Deluxe. Така на бял свят скоро се появява „Пеги Гугенхайм: Пристрастена към изкуството“ (Peggy Guggenheim: Art of Addict).

pegi3

90-минутният документален филм е базиран на аудиозаписите с последното й интервю (взето от биографката й Джаклин Б. Уелд в края на 70-те, малко преди смъртта й), а премиерата му е на фестивала в Трайбека, Ню Йорк. И той, както и всички останали творби, посветена на живота и кариерата на Пеги Гугенхайм, доказва, че говорим за една от най-забележителните личности на 20 век, не само в сферата на изкуството, но и като цяло. И ако трябва да завършим с една фраза, то тя вероятно ще тази – „скромността може и да краси човек, но не и когато той носи фамилията Гугенхайм“…

pegi4

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)