Празникът на Божоле Нуво – традиции, еуфория, опиянение и обединение

30 ноември 2017

Френско-българската търговска и индустриална камара за 12-та поредна година  отбеляза едно от най-големите събития за франкофоните по света – отварянето на първата бутилка на младото вино “Божоле“, което традиционно се случва в третия четвъртък от ноември. Тази година събитието бе проведено в Националния исторически музей, като мястото подчертава връзката между френските и българските традиции. В присъствието на над 2000 гости, сред които представители на бизнеса, политическия и културния елит, френската традиция беше отпразнувана за поредна година.
TON_8049

Новото Божоле дойде! Наздраве!

Първата бутилка от новата реколта  отвориха Н.Пр. Ерик Льобедел, посланик на Франция в България, в ролята си на патрон на церемонията, и Стефан Делайе, председател на ФБТИК. Церемонията и тази година започна, следвайки традициите, с фразата Le Beaujolais Nouveau est arrivé! (“Новото Божоле дойде!”). Едва след официалното отваряне на първата бутилка и нейната дегустация, може да стартира продажбата му на световния пазар, според Закона за виното във Франция.

TON_8066

Новото Божоле дойде! Наздраве!

Както всяка година, посланикът на Франция в България приветства гостите с “Добре дошли“.

Това е една традиционна вечер, очаквана както във Франция, така и по света. Тази година, етнология, история и различни култури се обединяват в един хармоничен коктейл“, коментира Н.Пр. Ерик Льобедел по повод празника.

23658829_1183818785053702_2974261663157488761_n

Всички гости се насладиха на тазгодишното „Божоле Нуво“, което се отличава с наситен подов вкус на малини и канела. Причината е, че 2017 г. беше по-топла във френската област Божоле,  поради което гроздето от сорта „гаме“, от което се прави „Божоле Нуво“, е узряло по-рано и беше много сладко.

Младото Божоле или Божоле нуво (Beaujolais nouveau) е червено вино, произвеждано от сорта грозде гаме във френския регион Божоле, Бургундия, който включва 72 селища, 2000 производителя и общо 13 000 хектара лозя.  Годишното производство на младо Божоле възлиза на около 200 000 хектолитра или 27 млн. бутилки, като почти половината (12,3 млн. бутилки) e предназначено за износ. Младото Божоле се посреща тържествено в 111 страни, сред които и България. Основните пазари са Япония с над 6 млн. бутилки, следвана от САЩ, Обединеното кралство, Канада, Германия, Китай, Белгия, Швейцария и Италия.

TON_8045

Събитието познато като “Beaujolais Nouveau” се отбелязва в 111 страни, а темата му тази година е “Младото вино Божоле по света“, тъй като с организацията на посрещането му в София, Френско-българската търговска и индустриална камара поставя София сред световните столици и градове, които посрещат Божоле Нуво, като Париж, Ню Йорк и Токио. Прието е младото вино да бъде консумирано сравнително бързо след затварянето на бутилките.

TON_8048

Счита се, че първоначално виното с название за произход “Божоле“ е консумирано от работниците по френските лозя в едноименния регион, за да отбележи краят на гроздобера. Постепенно то започва да се продава в кафета и бистра в Лион, както и други градове в областта, между градовете Макон и Лион. Традицията за отваряне на новото Божоле всеки трети четвъртък на месец ноември започва през 1951 г., когато след много богата реколта на производителите от региона Божоле е разрешено да продават вино си един месец по-рано от началната дата на сезона за продажби на вина с название за произход.

Младото Божоле или Божоле нуво (Beaujolais nouveau) е червено вино, произвеждано от сорта грозде гаме във френския регион Божоле, Бургундия, който включва 72 селища, 2000 производителя и общо 13 000 хектара лозя. Това е младо вино, което се пуска за продажба само шест седмици след края на гроздобера, винаги в третия четвъртък на месец ноември.

TON_8024

Годишното производство на младо Божоле възлиза на около 200 000 хектолитра или 27 млн. бутилки, като почти половината (12,3 млн. бутилки) e предназначено за износ. Младото Божоле се посреща тържествено в 111 страни, сред които и България. Основните пазари са Япония с над 6 млн. бутилки, следвана от САЩ, Обединеното кралство, Канада, Германия, Китай, Белгия, Швейцария и Италия. Нито един друг винарски регион в света не може да се похвали с толкова бърза продажба на толкова голямо количество вино за толкова кратък период от време.

TON_8062

TON_8088

In LIFE TV бе специален гост на представянето и дегустацията, състояла се в Националния исторически музей! С удоволствие ви каним да се насладите на атмосферата и да научите повече за традицията и еуфорията около това вино лично от главните действащи лица.
Наздраве с новото Божоле!

Репортер: Пепа Попова
Оператор: Иван Цвятков
Фотограф: Антон Хариев
Постпродукция: Симеон Сименов

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)