image_start

Сецесион – виенското модерно цвете в Изкуството

15 октомври 2017

Виенският сецесион днес събира милиони почитатели на модерния стил в австрийската столица. Независимо, че този стил в изкуството има своите световни аналози, най-ювелирното му развитие и творения са част от културата и стила именно на Виена.

Сградата на Сецесион във Виена

Сградата на Сецесион във Виена

Към края на XIX в. мощна авангардна вълна почти повсеместно – от Русия до Шотландия, залива художествената култура на Стария континент. Във въздуха сякаш се носи необходимостта от нещо освежаващо. Изкуството се насочва към нови, различни от дотогавашните насоки и тенденции.

22472532_711680379031114_1611187932_n

Във Франция и Белгия те приемат наименованието “Ар нуво” (ново изкуство), в Англия – “Модърн стайл” или “Артс енд Крафтс” (изкуство и занаяти), в Италия – “Либърти” или “Стил флореале”, в Германия – “Югендщил”, в Русия – “Модерн”, в Испания – “Модернисмо”. Въпреки голямото разнообразие от названия, по същество става дума за едно и също явление – навсякъде се формира нов художествен стил със сходни мирогледни и характеристики.  Възниква в условията на индустриализация на производството като реакция срещу историцизма и академичния традиционализъм. Той процъфтява в перода до Първата световна война.

Сграда от периода на Сецесиона във Виена

Сграда от периода на Сецесиона във Виена

В този стил линиите и изказните средства са различни. В Сецесиона се  използват най-различни техники познати в историята на изкуството на цялото човечество – от византийска мозайка, позлата, стъклопис и далекоизточни похвати до съвременната за началото на ХХв. технология. Целта е една – да се олекоти бароковата префърцуненост и тежест, да се придаде едно по- ведро, жизнелюбиво и донякъде романтично внушение. В строителството на сгради, в картини и пластики и във всички форми на приложното изкуство се търси ефирен, нежен флорален мотив , игриви ефекти, нов богат колорит. Витражът и гравюрата, както и нежната позлата са издигнати в култ.

Целувката, Климт, Двореца Белведере, Виена

Целувката, Климт, Двореца Белведере, Виена

Още по темата: За Густав Климт и за най-романтичната картина

Най – изявеният представител на Виенския Сецесион е Густав Климт. Другите големи имена на тази школа са Ото Вагнер, Йозеф Мария Олбрих, Йозеф Хофман, художникът Алфонс Муха, скулпторът Франтишек Билек и др. Отглас от това стилово течение днес може да открием в работите и на Хундертвасер.

22500663_711680369031115_1923376870_n

22471466_711680582364427_1595284605_n

Сецесион – този странен термин произлиза от латинското secessio, което означава отделяне, разцепване. И действително – той трябва да се противопостави на еклектиката на неокласицизма, да скъса със старото, да придаде нов прочит в единния облик на художествената продукция – от бижутата до катедралите.  Австрийската столица безусловно се намира в центъра на обновителните процеси, на формирането на нов начин на живот и на нов стил на мислене.

Постер на Климт

Постер на Климт, Музей Леополд, Виена

Витражи и постери от периода на Сецесион, Музей Леополд, Виена

Витражи и постери от периода на Сецесион, Музей Леополд, Виена

Автопортрет,Егон Шиле, Музей Леополд, Виена

Автопортрет,Егон Шиле, Музей Леополд, Виена

Още по темата: Музеят Леополд във Виена – една от най-новите и най-добрите арт дестинации в света

Сецесионът обхваща архитектурата (обществена и частна), вътрешното оформление (мебелировка, стълбищни и декоративни решетки и парапети, врати и прозорци, осветителни тела, съдове, тапети, облекла), декоративните изкуства (металопластика, витражи, гоблени), илюстрацията и оформлението на книгата, плаката, тиражираната графика, живописта. А най-силният и световно известен образец  и символ на Виенския Сецесион си остава култовата картина Целувката на Климт, грижливо съхранявана днес в Двореца Белведере.  Именно Климт е и най-голямото име на този стил в изкуството. 

Още по темата: Дворецът Белведере е приютил „Целувката“ на Густав Климт

Музей Сецесион, Виена

Музей Сецесион, Виена

В австрийската столица се намира и музея на Сецесиона – красивата модернистична бяла сграда със златно кълбо от листя и флорални мотиви на покрива, превърнала се във вдъхновение за поколения. Обикновено наричат сецесиона орнаментален и декоративен стил. С право – в него изобилстват  стилизирани форми, напомнящи плетеници от лозови ластари, раковини, орлови нокти, диви рози, цветя. Поразяващо е изобилието от растителни и геометрични орнаменти. 

Първата станция на виенското метро по проект на Ото Вагнер

Първата станция на виенското метро по проект на Ото Вагнер

Най-старата станция на метрото на Карлсплац, по проект на Ото Вагнер

Най-старата станция на метрото на Карлсплац, по проект на Ото Вагнер

Орнаментика на станциите на виенското метро, Ото Вагнер, Сецесион

Орнаментика на станциите на виенското метро, Ото Вагнер, Сецесион

Един от най-изтъкнатите автори на виенския сецесион е Ото Вагнер (1841-1918), професор по архитектура във Виенската академия за пластични изкуства. От 1895 г. той възглавява движението на обновление на австрийската архитектура, насочено срещу консервативната културна политика.  Вагнер по неповторим начин умее да наслагва камък и стъкло на тънки слоеве като рамка на поредното декоративно пано.  Лекциите и упражненията, които води във Виена, се посещават от многобройни студенти и слушатели от всички краища на Австро-Унгарската империя и от Италия.  През 1894 г. на Вагнер е възложено да проектира станциите на Виенското метро. И днес всички ние се наслаждаваме на изящните линии, а най-старата линия на метрото, тази, която по цялото й продължение е проектирана от Ото Вагнер е атракция и забележителност. 

22471555_711680465697772_856796405_n

22471319_711680222364463_34916257_n

22472532_711680602364425_1434647765_n

През 1898-1899 г. Йозеф Мария Олбрих, най-талантливият ученик на Ото Вагнер, построява Дома на “Виенския сецесион”. Той прилича на класически храм, а над него се извисява купол от златни листа, символизиращ скъсването на новия стил със старите условности. През 1902 г. Густав Климт, един от най-известните и най-значимите живописци на сецесиона, създава фрески за изложбата, посветена на Бетовен по теми от Деветата симфония, изпълнена на откриването от Густав Малер. Той вече е известен художник, който е успял да създаде свой собствен почерк, изразяващ кредото на новото изкуство – елиминиране на класическата права перспектива, плоскостно изграждане на формите, повишена декоративна интензивност и звучност на колорита, доминиране на орнамента, по-условни и по-лаконични похвати при изграждането на фигурите и предметите в картината, наред с Егон Шиле, Оскар Кокошка и с други големи имена на виенския сецесион. 

22447651_711680475697771_257468772_n

22471648_711680192364466_374232547_n

22524003_711680419031110_428515967_n
Виенският Сецесион, развил се от края на XIX в. до Първата световна война, представлява една от най-ярките и запомнящи се страници в историята на модерното изкуство. 

22538349_711679992364486_2026496924_n

Днес красивите архитектурни решения, създадени от Виенския Сецесион са неразделна част от излъчването на града, част от онзи сграден и арт фон, който превръща Виена в световна столица на Изкуството. 

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)