„Театърът: теория и практика”

„Театърът: теория и практика” – за премиерата и книгата

06 февруари 2018

В последните дни на януари излезе от печат книгата „Театърът: теория и практика” от Всеволод Майерхолд. Преводът е на Владимир Игнатовски, а книгата издава издателство „Изток – Запад”. Изданието е обемно – 584 страници, с твърди корици.

Представянето на книгата ще се състои на 14 февруари от 18:00 ч. в Камерна зала на Младежки театър „Николай Бинев”. На него ще бъде дадена информация и за и останалите книги от поредицата „Театърът: във и отвъд класиката”.

На фокуса на събитиетоще бъде Майерхолд – руския театрален гений, който твърди, че зрителят не трябва да забравя, че пред него е актьор, а актьорът, че е на сцена и пред него има зрител. Тази мисъл е в основата на условния театър, създаден от режисьора, а книгата дава достъп до неговата творческа лаборатория.

Специален гост ще бъде актрисата Татяна Лолова, съобщават организаторите.

„Театърът: теория и практика“ разкрива възгледите за театралното изкуство на гениалния режисьор и дава възможност да се надникне в неговата творческа лаборатория.”  Владимир Игнатовски

Корицата на книгата „Театърът: теория и практика” от Всеволод Майерхолд

Корицата на книгата „Театърът: теория и практика” от Всеволод Майерхолд

За книгата от издателите:

Според Айзенщайн: „Да бъде наричан формалист някой, който се занимава с формата в изкуството, е все едно този, който изследва сифилиса, да бъде наричан сифилитик.“ Но през 30-те години на миналия век властта използва „формализма“, за да преследва всеки, отклонил се от каноните на социалистическия реализъм. Под ударите на „формализма“ попадат гении като Шостакович и Майерхолд. Театърът на Майерхолд е закрит, свикано е съвещание на режисьорите от цялата страна, на което той трябва да се разкае и да си признае „грешките“.

Майерхолд не оправдава очакванията на властимащите и заявява: „Обвиняват ме, че съм формалист. Бих ви попитал: щом има формализъм, трябва да има и антиформализъм. Вероятно социалистическият реализъм е този ортодоксален антиформализъм. Ако наричате антиформализъм това, което направихте със съветския театър напоследък, аз предпочитам да съм формалист. Защото това, което се случва с нашите театри, е жалко и страшно… Преследвахте формализма, а убихте изкуството. А без изкуство няма театър!“

Скоро след това Майерхолд е арестуван с абсурдно обвинение, че е японски шпионин. Разстрелян е на 2 февруари 1940 г.

Всеволод Емилиевич Мейерхолд (1874 –1940) е роден на 9-ти февруари в Пенза. Произхожда от търговско семейство. Увлечението на родителите му от театъра и музиката, ранните впечатления от пътуващите музиканти, от народните игри, участията му в домашни пиеси изиграват огромна роля във формирането на художествените вкусове на бъдещия режисьор.

публикацията подготви: Силвия Аризанова
снимка: В. Д. Майерхолд (най-вдясно) с участници в пиесата „Поклонението на кръста” от Калдерон. Петербург, 1910 г. / ailback.ru

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)