Fondation-Louis-Vuitton-Hufton-Crow-13

Франк Гери – великата емоция на невъзможната възможна архитектура

30 октомври 2017

Един архитект живее живота си със своите сгради Значи – аз имма много животи!

Това казва великият мечтател и определян като „архитект на движението“ Франк Гери. Роден е на 28 февруари 1929 г. в Торонто, Канада. Истинското му име е Ефраим Голдбърг. Следва архитектура в Южнокалифорнийския университет в Лос Анджелис. След това – в Харвард.

Франк Гери

Франк Гери

Първоначално работи в студио, което проектира редица молове и търговски центрове в Америка. По-късно идва в Европа и по-специално във Франция. Пътищата и проектите отново го връщат в страната на неограничените възможности и през 1962 година основава собствено архитектурно студио в Лос Анджелис. Посветен на неомодернизма в архитектурата, Гери започва да получава поръчки и по негов проект са създадени редица сгради. Всяка негова сграда започва със сякаш набързо надраскана скица, която постепенно оживява в пространства и форми, неподражаеми по размах и екстравагантност.

22895027_717393881793097_1422224400_n

 Аз съм повече скулптор, отколкото архитект. Нито едното докрай или и двете заедно! 

така определя себе си Франк Гери. Това е може би и най-точното определение за творчеството му, защото повечето му сгради наистина наподобяват на огромни модернистични скулптори. Той е откровен почитател на рор-арта и го прилага и в архитектурата. В началото на кариерата си строи конвенционални сгради, но през 60-те години полага начало на специфичния си, впечатляващ стил с екстравагантни извити форми, разчупена геометрия и нестандартни плоскости.
Едно след друго започват да се появяват неговите творения. И тогава идва звездният му миг – Барселона и прочутата Скулптура на риба на входа на „Port Olímpic“, Олимпийско селце в каталунската столица в Испания . Тя е готова през 1992 година и буквално го изстрелва на върха на славата.

Скулптура на риба на входа на „Port Olímpic“, Олимпийско селце, Барселона, Каталония, Испания (1992)

Скулптура на риба на входа на „Port Olímpic“, Олимпийско селце, Барселона, Каталония, Испания (1992)

Следват сгради, като Музей „Фредерик Вайсман“, Минеаполис, САЩ

Музей „Фредерик Вайсман“, Минеаполис, САЩ (1993)

Музей „Фредерик Вайсман“, Минеаполис, САЩ (1993)

Танцуващата къща в Прага, Чехия през 1995 година

Танцуващата къща в Прага, Чехия

Танцуващата къща в Прага, Чехия

Neuer Zollhof, Дюселдорф, Германия  – 1998 година и редица други.

Neuer Zollhof, Дюселдорф, Германия (1998)

Neuer Zollhof, Дюселдорф, Германия (1998)

През 1997 година той създава една сграда, която със сигурност ще остане в учебниците по архитектура – Музея „Гугенхайм“ в Билбао, Испания. Именно нея ще види френският милиардер  Бернар Арно, собственик на LVMH през ноември 2001 година и ще възкликне:

Как може някой да си представи нещо толкова невероятно? И дори да се построи и реализира? 

Музей „Гугенхайм“ в Билбао, Испания (1997)

Музей „Гугенхайм“ в Билбао, Испания (1997)

Именно тогава Арно взема решение да повери на Франк Гери идеята, отлежавала няколко години в главата му – да създаде арт пространство за  „Фондация Луи Вуитон“. Но тази сграда идва години по-късно.  Междувременно Франк Гери не спира да твори екстравагантните си архитектурни скулптори по света!

Музей „Experience Music Project“, Сиатъл, САЩ (2000)

Музей „Experience Music Project“, Сиатъл, САЩ (2000)

Музей „Experience Music Project“, Сиатъл, САЩ (2000)

800px-Disney_Concert_Hall_by_Carol_Highsmith_edit2

„Уолт Дисни Концерт Хол“, Лос Анджелис, САЩ (2003)

„Уолт Дисни Концерт Хол“, Лос Анджелис, САЩ (2003)

Хотел „Marqués de Riscal“ в Елциего, Испания (2006)

Хотел „Marqués de Riscal“ в Елциего, Испания (2006)

Хотел „Marqués de Riscal“ в Елциего, Испания (2006)

Бернар Арно вече е получил разрешение от общината на Париж да изгради арт пространство в Булонския лес. Архитектът е ясен и той търси връзка с него и се организира първата среща. Тя се състои през декември 2001 година в Ню Йорк. На нея Франк Гери вече е поканен в Париж за да сътвори арт пространството на Фондация Луи Вюитон.

Още по темата: Триумф на утопията за Фондация Louis Vuitton в Париж

Самият Франк Гери признава, че за него архитектурните форми от желязо, каквато е и Айфеловата кула и комбинациите му със стъкло, каквато е сградата на Гранд Пале – всички те от времето на индустриалната революция на Франция от началото на 20 век са основно вдъхновение в работата му. Казано по друг начин – финансовия гений се среща с архитектурния и обединителната идея е Париж! И Изкуството, разбира се!

Първият есхиз на архитект Франк Гери за сградата на Фондация Луи Вюитон в Париж, нарисуван в самотела, на връщане към Америка

Франк Гери се връща в Америка и докато пътува, по време на 11 часовия си полет прави първата скица- есхиз на бъдещата сграда на попаднал му лист хартия в самолета. А после утопията става реалност!

23114935_717412921791193_873538262_n

22894554_717393331793152_49641327_n

22883372_717393538459798_509017619_n

Така днес пред очите ни е едно от най-красивите творения на световната архитуктура, считана за най-добрата сграда, създадена до момента на 21 век.

Сградана на Фондация Луи Вюитон в Париж

Сградата на Фондация Луи Вюитон в Париж

Франк Гери получава престижната архитектурна награда Прицкер през 1989 г. Носител е и на Наградата на принца на Астурия за 2014 година. Очакваме с нетърпения и следващите творения на невъзможната възможна архитектура на Франк Гери.

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)