1-table

10 храни и подправки за силен имунитет (част I)

03 октомври 2015

Ние сме това, което ядем, гласи древната сентенция. И да, винаги е било ясно, че организмът е като двигател – мощността му зависи от това с какво гориво се подхранва. Но едва в последните години се обръща повече внимание на менюто като източник на здраве. Все повече се говори за “имунно хранене” особено през междинните сезони. Препоръчват се продукти, с които тялото става по-силно и устойчиво на вирусите. Ето малка част от тях.

Корен от джинджифил
Преди стотици хиляди години моряците забелязали, че неразположението им от морска болест изчезва, когато ядат корен от джинджифил. Днес е известно, че той помага и при настинки, мигрена, стомашни болки, артрит, диабет, глисти и така нататък – все причина да се радваме, че Марко Поло е донесъл джинджифила в Европа през XIII век. Изследване през 1993 г. доказало, че коренът има отхрачващо действие. Той помага за по-бързото прочистване на бронхите и дихателните пътища. Затова при простуда и вирусно заболяване се препоръчват инхалации с прясно сварен корен от джинджифил. Може да се консумира и суров като превантивно средство срещу настинка – настърган и смесен с мед и орехи.

Чесън
Едно време са го използвали дори при лечение на холера, тиф, чума. Всички лукови растения съдържат голямо количество сулфиди, които унищожават бактерии и гъбички. Именно на тях се дължи антимикробното действие на чесъна. Затова той присъства в повечето бабини рецепти за силен имунитет. По една скилидка всеки ден прави тялото не толкова уязвимо към инфекции. Една от най-популярните народни рецепти за имунитет, за борба с тежки заболявания, за детоксикация и т. н. съдържа 12 глави чесън, 15 лимона, 1 кг мед, 400 г орехови ядки и 400 г пшенични кълнове. Консумира се след три дни, като се съхранява в хладилник. Приема се по 1-2 с. л. половин час преди хранене.

Пилешка супа
Но задължително гореща. Според американско изследване карнозинът в пилешката супа я прави домашно лекарство срещу леки вируси и неразположения през студените месеци. Карнозинът е вещество, което използват атлетите, за да се представят по-добре на състезание. Според учените веществото повишава издръжливостта и мускулната сила, действа като мощен антиоксидант и подмладява клетките. Освен карнозин пилешката супа съдържа и много цинк, който укрепва организма, за да може да се пребори с вируса. Помага и след това – когато сме вече болни. Неслучайно, ако някой настине в американските филми, веднага му носят не каква да е супа, а пилешка. За да има максимален ефект, се консумира всеки ден и задължително гореща. Заради високата температура бактериите в горните дихателни пътища не могат да се разпространяват толкова бързо. Доказано е, че цинкът съкращава настинката с три дни.

Орехи
Старите хора казват, че три ореха на ден стигат, за да сме здрави и жизнени. Ядките са много калорични, затова не се препоръчва дневна доза, по-голяма от 30 г. Тя е напълно достатъчна, за да окажат благотворния ефект върху организма, с който са известни. Орехите са мощен антиоксидант, съдържат големи количества омега-3 мастни киселини, намаляват риска от рак на гърдата и повишават потентността на мъжете, предпазват от сърдечносъдови заболявания и стрес. През 2010 г. учени от Държавния университет на Пенсилвания провели изследване с две групи участници. Едната консумирала орехи, а другата – не. Експертите установили, че хората от първата група имат по-ниско кръвно налягане и са по-спокойни в сравнение с тези от втората. Всичко това прави орехите една от най-укрепващите храни, които са известни на човечеството днес.

Чай от черничеви листа
Една от най-модерните хранителни добавки. Вече се продават изсушени в някои биомагазини у нас и в повечето дрогерии. Най-богати на витамини, аминокиселини и други полезни вещества са тези от бяла черница. Използват се в китайската медицина от векове, а също и в Древна Гърция, но напоследък добиват популярност и у нас заради многобройните им лечебни качества. Помагат при хипертония, понижават холестерола, обогатяват кръвта, укрепват костите, бъбреците и черния дроб и засилват имунитета. За да приготвите чай от черничеви листа, берете ги млади, а после ги изсушете на сянка или във фурната на слаб огън – около 40 градуса. Хубавото е, че този чай не съдържа кофеин и танин и към него не се привиква.Освен листата полезни са и самите плодове на черницата. Но още по-ефикасни са тези на бъза, касиса, аронията, боровинките.

(следва продължение)

снимка: homecaprice.com

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)