Пеги Гугенхайм: Парите имат смисъл само, ако са вложени в Изкуство

25 февруари 2017

Когато чуете за първи път името Пеги Гугенхайм вероятно всички ще се досетите за кого става дума, но малцина от вас ще са запознати отблизо с историята на тази необикновена и забележителна жена.

Не само защото говорим за една от най-атрактивните и ексцентрични дами на 20 век, но и защото ако можем въобще да определим някоя личност, като „изпреварила своето време и наложила почерка си върху развитието на съвременното изкуство“, то това ще е именно тя. Пеги Гугенхайм е онова дамско присъствие, дало началото на ерата на силните жени, защото почти винаги през живота си тя е била заобиколена от мъже и въпреки това се е откроявала сред тях както с личността си, така и с всичките си постижения.

pegi2

Пеги Гугенхайм в любимата си къща на Канале Гранде във Венеция

Пристрастена към изкуството още от най-ранна възраст, тя е тази, която организира в САЩ първата колективна изложба само на художнички, тя е тази, която открива за ценителите имена като Полак и Кандински (нейната галерия е първата, в която те излагат творбите си), а мечтата й да живее във Венеция и да има собствен музей, сбъдва още преди да навърши 30 години (днес къщата, в която е живяла, е един от трите най-посещавани музея в града). Една от легендарните й фрази е „Аз не съм колекционер на изкуство, аз самата съм музей“.

Не по-малко впечатляващ е и личният й живот, който сам по себе си звучи като сценарий за филм – родена в семейство, обединяващо богатствата на две популярни еврейски фамилий, тя е едва на 13, когато баща й загива на кораба „Титаник“. Семейството й е принудено да плати за мълчанието на любовницата му, която е пътувала с него и тъй като майка и няма и понятие от финанси, съвсем скоро те банкрутират.

peggy-guggenheim-opera-magazine-3

Вероятно това също е оказало влияние върху решението на Пеги да се бори за предстоящите си успехи. Съвсем сама, тя решава да замине за Европа, където се влюбва в скромния художник Лорънс Вейл и двамата скоро се озовават в най-бохемския град в света по това време – Париж, който бързо й става като родно място.

Превръща се в част от артистичния елит, опознавайки имена като Пикасо, Хемингуей, Аполинер, Кокто, Бретон и много др. Познанствата оказват влияние както върху любовта й към изкуството, така и върху тази към силния пол. „Мисля, че винаги съм била един вид нимфоманка“, признава Гугенхайм и историята доказва това й твърдение. Докато в колекцията й с произведения на изкуството влизат изключителни творби, то същото може да се каже и за колекцията й от мъже – бурният й любовен живот включва афери с Макс Ернст, Марсел Дюшан, Константин Бранкузи, Самюел Бекет.. „Започнах и двете с относително скромни екземпляри и ги увенчах с шедьоври.“, шегува се тя в автобиографията си Out of This Century: Confessions of an Art Addict.

peggyguggenheim1-1600x900-c-default

Очаквано, тази невероятна история бързо намира реализация и на големия екран. С екранизацията се заема Лиса Имордино Врийланд – същата Лиса, прочула се с работата си над популярния документален филм The Eye Has to Travel, посветен на модната икона Даяна Врийланд (легендарния моден редактор на американските Vogue и Harper’s Bazaar). Успехът на проекта налага режисьорката като ценител, умеещ да разказва истории и логично тя решава да се заеме със създаването на още една биографична лента – тази за сънародничката си Пеги Гугенхайм.

peggy_museum

Къщата – музей Пеги Гугенхайм във Венеция

Улеснена от факта, че американската галеристка, меценат и колекционер на изкуството е и племенница на Соломон Гугенхайм (основателят на американския музей за съвременни изкуства), „вратите пред нея бързо се отварят“ и тя намира съдействие от филмовото студио Submarine Deluxe. Така на бял свят скоро се появява „Пеги Гугенхайм: Пристрастена към изкуството“ (Peggy Guggenheim: Art of Addict).

pegi3

ЕЧаст от експозицията на музея Гугенхайм на Биенале Венеция

90-минутният документален филм е базиран на аудиозаписите с последното й интервю (взето от биографката й Джаклин Б. Уелд в края на 70-те, малко преди смъртта й), а премиерата му е на фестивала в Трайбека, Ню Йорк. И той, както и всички останали творби, посветена на живота и кариерата на Пеги Гугенхайм, доказва, че говорим за една от най-забележителните личности на 20 век, не само в сферата на изкуството, но и като цяло. И ако трябва да завършим с една фраза, то тя вероятно ще тази – „скромността може и да краси човек, но не и когато той носи фамилията Гугенхайм“…

pegi4

Представяне на Музея Гугенхайм на Биенале Венеция

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)