Eвропейският моден бизнес: перспективи и тенденции

28 май 2015

MENFASHION CLUSTER („МЕНС ФЕШЪН КЛЪСТЕР”) организира международна конференция с фокус върху развитието на европейския моден бизнес и свързаните с него тенденции и перспективи. Тя се проведе на 26 май в хотел „Шератон”. По време на конференцията бяха засегнати въпроси и проблеми, свързани с модната индустрия и дизайн на национално и европейско равнище. В конференцията участваха гости и професионалисти от Франция, Белгия, Испания, Германия и Люксембург – убедителни представители на академичните, бизнес и дизайнерските среди в модата.

Eвропейският моден бизнес: перспективи и тенденции

Модератор на конференцията беше проф. д.н. Любомир Стойков, председател на Академията за мода, който в самото начало изложи кратко експозе на тема: „Модата като изкуство и бизнес”, в което посочи конкретни примери за това как модата функционира като микс от изкуство и бизнес. Сред вдъхновяващите примери за успешната комбинация между модния талант на твореца и предприемчивостта на добрите мениджъри, той посочи: Кензо и българският предприемач Жак Пизанти; творческият директор Миуча Прада и нейният съпруг Патрицио Бертели – главен мениджър и финансов директор; Дона Каран и съпругът й – Стивън Уайс, както и самият Пиер Карден, завършил счетоводство.

Специален гост на конференцията беше г-н Патрис дьо Плас – президент на артистичния и педагогически комитет на Института по моден дизайн и моден мениджмънт Мод’Арт Интернационал (Mod’ArtInternational) – Париж, който е работил дълги години за „Кристиан Диор” и LVMH и е съветник по външната търговия на Франция.

11293557_10200581787225126_1831816489_o

Пред камерата на In Life експертът в модния бизнес изключително дипломатично избегна да даде предимство или предпочитание към определена модна марка, а изтъкна като носител на лукса Франция с невероятния си символ Луи XIV, наричан също Кралят Слънце.

Темата, по която той говори на конференцията беше„Парадоксът на лукса”. Г-н дьо Плас набеляза факторите на промяна в модния бизнес в съвременния свят: новите начини на общуване и интензивната незабавна комуникация, неограничените възможности да се пътува; новото поколение на 20-30 годишните, които искат да са уникални и категорично различни от предходното поколение; бързата мода с перфектна логистична система; новите големи пазари с огромен потенциал (Китай, Русия, Индия, Бразилия), които до преди 10-15 години не бяха на картата на големите модни марки; новите възможности за талантливите млади дизайнери от различни точки на света да бъдат забелязани и да се наложат. Г-н Патрис дьо Плас завърши изказването си с убеждението, че живеем във фантастичен свят на промени, в който е невъзможно да се запази концентрацията на модната индустрия и появата на нови модни столици на картата на модния бизнес е неизбежна.

11286581_10200581787185125_936637253_o

Акцент в конференцията беше представянето на новата модна формула Made-to- оrder – система от нов тип за поръчки, производство и доставки на мъжки костюми, която беше презентирана от Деан Манев, директор на MensFashionCluster. Г-н Манев представи накратко и дейността на клъстера, който е създаден през 2013 г. с идеята да обедини бизнеса, дизайнерите, доставчиците – производители, институции, както и фирми с различни бизнес интереси от Европа в една обща цел. Целта е превръщането на Европа в лидер в модната индустрия в световен мащаб и възстановяване  на европейски производства.

Сред темите, които бяха засегнати по време на конференцията са: „Предизвикателствата пред търговците в модата”, по която говори Владимир Вутов,  бранд мениджър на модните марки Ermenegildo Zegna и  BrunelloCucinelli, представени на българския пазар от компанията ЕМДИЕЛ. Г-н Вутов направи паралел между традиционната и интернет търговия в контекста на новите технологии и високите изисквания към продуктите и услугите. Той акцентира и върху липсата на подготвени търговски кадри, съобразени с нуждите на пазара.

Д-р Милка Александрова – Бучи, дизайнер, говори по темата за „Ролята на витрината в модния и рекламен бизнес”. Тя осветли функцията на витрината, като сегмент от модната индустрия, който създава търговския и културен облик на отделните държави и отбеляза, че: „Витрината е поливалентен фактор с изключително широка зона на влияние, както социален, така и културно естетически. Ето защо тя е превърната в рекламен възел, съчетаващ многостранните функции, с които модната индустрия си служи.”

По темата за модното образование в България говори проф. Майа Богданова, ръководител на катедра „Мода” в Национална художествена академия, преподавател в НХА от самото създаване на специалността през 1999 г. Като запозната с програмите на множество европейски университети, проф. Богданова акцентира върху все по-голямото универсализиране на обучението, особено след поставяне на общите условия за акредитациите им, наложени от европейските стандарти. Тя обърна внимание, че разликата е в идеята, върху която са стъпили програмите за обучение – формиране на по-тесни специалисти или изграждането на по-широк обхват от теоретични и практични познания.

Модният предприемач г-н Мартин Йорданов акцентира върху общата кауза за връщане на производствата в Европа и даде предложение как тя да бъде постигната. Той изрази съжалението си от факта, че преди 15 г. една фабрика е давала работа на 2000 човека, а сега там работят само 120 и тези работни места са някъде в Далечния изток. Той отбеляза, че бъдещето е в директния контакт между дизайнер и потребител. „Не можем да си направим прическа по интернет, не се заблуждавайте!”, сподели той в емоционалното си изказване и допълни, че за модата не трябва да се говори в бъдеще време, а в сегашно. Г-н Мартин Йорданов даде и красноречивия пример, че клиентът за всяка фирма е цар, а царят се облича индивидуално! И щом клиентът е цар, той трябва да бъде обличан индивидуално. Модният предприемач разкри и нови възможности за студентски стажове и практики, които ще позволят на талантливите бъдещи дизайнери да се изграждат като творци в конкурентна среда.

Конференцията приключи с презентация по темата:„Модата – комуникацията на успеха”, представена от Веселка Крачунова, бизнес дама, дизайнер и собстеник на модния бранд VHKFashion. Тя изтъкна колко важно е значението на модата като комуникация и, че с нов широкоспектърен подход към създаването на мода в Европа могат да се осигурят най-важните аспекти от ежедневието им – добър външен вид, отлично настроение и самочувствие, комфорт и прекрасна комуникация!

Специални гости на международната конференция бяха студенти от Мод’Арт Интернационал – Париж, както и български дизайнери, представители на модния бизнес в България, журналисти и студенти, изучаващи мода в различни университети в страната.

оператор: Васил Ганев
редактор: Пепа Попова-Кънева

 

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)